شرکت تدبیر انرژی امید

شرکت تدبیر انرژی امید
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
سه شنبه, ۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۳۲ ب.ظ

پی (Foundation)

آموزش نصب پمپ های سانتریفوژ - بخش 3

پی (Foundation)

اغلب پمپ­ها برروی شاسی نصب می­شوند. طراحی شاسی‌ها به گونه‌ای می‌باشد که بر روی پی نصب شوند. از پی به منطور فراهم آوردن سختی پیچشی و خمشی لازم به جهت حفظ هم محوری موتور و پمپ و همچنین جذب بارها و شوک­های وارده استفاده می­شود. پی­ها معمولا از بتن مسلح ساخته می­شوند. جرم آنها سه برابر جرم تجهیزاتی که بر روی آن قرار می­گیرد، در نظر گرفته می‌شود. مساحت پی به گونه­ای در نظر گرفته می­شود که فشار وارده از آن بیشتر از فشار مجاز زمینی که بر روی آن قرار گرفته است نشود. پی را معمولا به صورت جداگانه می­ریزند تا از اثرات حرکت زمین اطراف محفوظ بماند. برای ایجاد امکان ملات­ریزی در مواردی که ملات­ریزی لازم است بین سطح زیرین شاسی و سطح فوقانی پی فاصله­ای تقریبا معادل mm 5 در نظر گرفته می­شود. هنگامی که تجهیزات بسیار بزرگ هستند برای صرفه­جویی در هزینه­های مربوط به ساخت شاسی، تجهیزات مستقیما بر روی پی نصب می­شوند. در این حالت زیر پایه موتور و پمپ از Soleplate استفاده می­شود. برای هم محور کردن تجهیزات از صفحات فلزی نازک استفاده می­شود. هنگامی که از Soleplate استفاده می­شود اساس طراحی پی­ها مانند زمانی است که تجهیزات همراه با شاسی نصب می­شوند.

با استفاده از نقشه­های سازنده فضای لازم و موقعیت پیچهای پی معین می­شود. پیچهای پی
(Foundation Bolt) درون بوشی با قطر سه یا چهار برابر قطر پیچ قرار داده می­شود. بعد از اینکه بتن ریزی پی انجام شد و بتن پی محکم گردید بوشهای درجای خود محکم می­شوند. ولی پیچها قابلیت مقداری حرکت برای تطابق با جای سوراخهای روی شاسی را دارا می­باشند. در ضمن امکان کشیده شدن پیچها هنگام بسته شدن نیز فراهم می­آید. (شکل 1)



شکل1: نحوه قرارگیری پیچهای پایه در پی

 

در صورتی که محل قرارگیری پیچ­ها معین نباشد، هنگام ریختن پی سوراخهایی منشوری درون پی در نظر گرفته می­شود (شکل 2). بعد از قرارگیری تجهیزات در موقعیت صحیح­شان پیچ­ها درون بوش قرار گرفته و سپس درون سوراخهای منشوری قرار داده می­شوند و اطراف آنها ملات ریزی می­شود.



شکل 2: ایجاد حفره­های منشور در پی برای موقعیت ­دهی پیچها

 

در صورتی که تجهیزات پمپاژ بر روی سازه­های فولادی و یا سازه­های دیگری غیر از سازه­های بتنی قرار گیرند در طراحی سازه سختی پیچشی و خمشی لازم برای حفظ هم محوری تجهیزات باید در نظر گرفته شود. در این حالت پمپ باید یا برروی عضو و یا تیر اصلی باشد و یا اینکه تا جای ممکن به عضو اصلی نزدیک باشد. طراحی تکیه­گاهها باید به نحوی باشد تا شاسی پمپ بر اثر جاری شدن (Yielding) و یا ارتجاع دچار انحراف نشود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی