شرکت تدبیر انرژی امید

شرکت تدبیر انرژی امید
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
سه شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۰۶:۵۴ ق.ظ

ملات ریزی (Grouting)

آموزش نصب پمپ های سانتریفوژ - بخش 4


ملات ریزی (Grouting)


معمولا زیر شاسی قبل از نصب اتصالات لوله­ کشی و کنترل نهایی هم محوری نیمه­ های کوپلینگ، ملات ریزی می­شود. ملات­ریزی به منظور جلوگیری از حرکت­ های جانبی شاسی، افزایش جرم به هدف کاهش ارتعاشات و پر کردن بی­نظمی­ های موجود در پی انجام می­گیرد. در هنگام نصب دائمی تجهیزات پمپاژ عموما توصیه می­شود تا از سازه­ های ساخته شده از بتن مسلح به عنوان پی استفاده شود. برای نصب پمپ­ها در ارتفاع و یا حالت های خاص ممکن است از سازه­ های فولادی برای نصب پمپ­ها استفاده شود. در این حالت باید دقت لازم صورت گیرد تا از مقاومت و سختی مناسب سازه، اطمینان حاصل شود. برای طراحی ابعاد پی باید اندازه و چیدمان پمپ و موتور، چیدمان لوله کشی و بارهای وارده از سیستم لوله ­کشی، محل پیچ­های پایه و حداقل فضای لازم برای سرویس تجهیزات در نظر گرفته شود.

پی پمپ­های عمودی Can Type باید به گونه ­ای طراحی شود تا پمپ مستقیما به صفحة نصب (Mounting Plate) متصل بشود و بتوان پمپ را بدون آنکه به ملات ریزی صدمه وارد شود جابجا کرد.

مواد تشکیل دهنده پی باید مقاومت کافی نسبت به مواد شیمیایی و روغن­ها داشته باشند. در صورتی که محیط مهاجم باشد، باید روکش و یا پوشش محافظ مناسب برای پی و فولادهای تقویت کننده در نظر گرفته شود. برای ملات ریزی معمولا از دو نوع ملات استفاده می­شود: ملات­های متشکل از مواد اپوکسی و ملات­های با پایة سیمان. ملات­های اپوکسی دارای قیمت بالاتری هستند ولی در عوض مقاومت آنها بالاتر بوده و سطح نهایی بدست آمده صاف بوده و دارای خلل و فرج نمی­باشد. به علت مزایای این ملات هاعموما از آنها برای ملات ریزی اغلب پمپ­ها استفاده شود.

جنس ملات با توجه به جنس پی معین می­شود. بعد از اینکه پی آماده شد شاسی بر روی آن قرار داده شده و هم محورسازی اولیه بین پمپ و موتور انجام می­شود تا از هم محور شدن نهایی پمپ و موتور پس از انجام عملیات ملات ریزی اطمینان حاصل شود. بعد از انجام هم محورسازی اولیه ملات از طریق سوراخهایی که برای ملات­ریزی شاسی در نظر گرفته شده است، ریخته می­شود. برای نگهداری ملات در محل مورد نظر در اطراف شاسی موانعی ایجاد می­شود. عملیات ملات­ریزی تا زمانی که تمامی فضای زیرشاسی پر شود ادامه می­یابد.

سوراخهایی که برای ملات­ریزی بر روی شاسی در نظر گرفته شده است این امکان را فراهم می ­آورد تا هوای زیر شاسی هنگام ملات ریزی تخلیه شود. برای هم زدن ملات و آزاد کردن حبابهای هوای محبوس در آن می‌توان از سیم سختی استفاده کرد. معمولا بهتر است، ملات ریزی از یک سمت انجام شود تا با پیش روی ملات به زیرشاسی هوای زیر آن بتواند از سمت دیگر تخلیه شود. صفحات و گوه­های فلزی که برای تراز کردن به کار رفته­ اند، بعد از پایان ملات ریزی درجای خود باید باقی بمانند.

پس از سفت شدن ملات حفره­ های باقی مانده پر شده و قالب­ها برداشته می­شوند. در صورت نیاز سطوح پی پرداخت می­شوند. پیچهای پایه و نگهدارنده به اندازه لازم محکم شده و هم محوری نیمه­ های کوپلینگ کنترل می­شود.

بعد از سخت شدن کامل ملات هم محوری پمپ و موتور باید کنترل شود و پس از این مرحله عمل کنترل هم محوری پمپ و موتور باید در فواصل زمانی مناسب انجام گیرد.







نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی