شرکت تدبیر انرژی امید

شرکت تدبیر انرژی امید
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
چهارشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۰۶:۱۵ ق.ظ

Vertical Pump Installation part 1

آموزش نصب پمپ های سانتریفوژ - بخش 7


ملاحظات مربوط به نصب پمپ­ های عمودی


1- محل نصب

محل قرار­گیری باید به گونه­ ای باشد که بتوان از لوله­ کشی­ های مستقیم استفاده شود و تا حد ممکن مقدار اتصالات و زانویی­ ها کم باشد، تا کمترین مقدار افت در خط لوله رخ دهد. هنگام انتخاب محل پمپ، باید تا حدامکان توانایی بازرسی پمپ در حین کار فراهم شود. تجهیزات انتخابی باید با محیط هم خوانی داشته باشند. به جز در مورد پمپ­ های شناور، پمپ­ ها و موتورها و کنترل کننده ­های آنها باید در برابر آب و سیلاب محافظت شوند.

 

2- کنترل چاه و چاهک (Pit)

هنگام نصب پمپ­ های عمودی شناور و پمپ­ های عمودی Line Shaft درون چاه ­ها، مواردی قبل از نصب باید مورد توجه قرار گیرد.

در صورتی که پمپ درون چاه خمیده و دارای انحناء نصب شود ممکن است که مجموعه پمپ و موتور و یا ستون (Column) پمپ دچار انحراف شود که نتیجة آن عملکرد معیوب پمپ خواهد بود. چاه باید بدون خمیدگی باشد و Straightness آن معادل یک اینچ در هر صد فوت باشد.

در صورتی که در مورد Straightness چاه شک وجود داشته باشد باید مقدار آن قبل از نصب پمپ و یا مجموعه پمپ و موتور اندازه­ گیری شود. برای کنترل Straightness چاه می­توان مجموعه ­ای از لوله با قطر و طولی بزرگتر از قطر و طول پمپ درست کرد و آنرا توسط کابل به دورن چاه فرستاد. می­توان گفت در صورتی که مجموعه لوله­ ها به راحتی به درون چاه برود و در آن قرار گیرد پمپ نیز می­تواند درون چاه قرار بگیرد.

راه دیگری که برای کنترل Straightness چاه وجود دارد استفاده از وزنة شاقول و ریسمان می­ باشد. جرم وزنه شاقول باید به اندازه ­ای باشد که بتواند ریسمان را به حالت کشیده نگاه دارد. قطر خارجی وزنه شاقول باید کمی بزرگتر از قطر پوستة پمپ باشد (حدود ¼ in ). معمولا وزنة شاقول قفسه­ ای سیمی از جنس فولاد می­ باشد. در صورتی که ریسمان به مرکز شاقول متصل شود و قرقره درست در بالای مرکز دهانة چاه قرار گرفته باشد. با استفاده از فرمول زیر می ­توان مقدار انحراف چاه را در هر عمق بدست آورد.


هنگامی که پمپ درون چاه­ هایی با بدنه پله ­ای که با پایین رفتن قطر چاه کمتر می­شود، قرار می­ گیرد، کنترل چاه باید انجام گیرد.

مورد دیگری که موجب وارد شدن آسیب به پمپ می­شود تولید شن درون چاه هایی است که به درستی طراحی نشده­ اند. در صورتی که گمان داده می­شود درون چاه شن زیادی وجود دارد و امکان وارد آمدن آسیب به سیستم پمپاژ وجود دارد، از سیستمی به غیر از سیستم پمپاژ اصلی برای پاک کردن چاه استفاده می­شود.

قبل از نصب پمپ عمودی بر روی یک چاهک و یا درون آن باید موارد زیر درون چاهک (Pit) کنترل شده تا از مشکلات حین نصب و عملکرد پمپ جلوگیری شود.

1- طول پمپ نسبت به عمق چاله

2- صحت نصب پیچ­های پایه به Soleplate و صحت نصب پیچ­های Soleplate به پایه نصب پمپ

3- موقعیت زاویه ­ای پیچ­ های پایه و درستی همترازی رأس تخلیه به لوله­ کشی خط رانش

4- موقعیت صحیح مجاری و سیم­کشی­ های درنظر گرفته شده برای موتور

5- فضای لازم در بالای پمپ برای جابجا کردن آن


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی