شرکت تدبیر انرژی امید

شرکت تدبیر انرژی امید
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

۱۶ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۰۴ ب.ظ

API 610 11th ed -table1

دوره کامل آموزش پمپ های API610  (پمپ های فرآیندی)- بخش هفت


جدول شماره 1 استاندارد API 610 11th ed.در این جدول دسته بندی پمپ ها که ذکر گردید به طور بکجا قابل ملاحظه می باشد:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۲۳:۰۴
شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۵۷ ب.ظ

Vertically suspended pumps

دوره کامل آموزش پمپ های API610  (پمپ های فرآیندی)- بخش شش

محور این پمپها عمودی می‌باشد و قسمتهایی از آنکه مانند پروانه‌ها و پوسته پمپ به صورت آویزان از صفحه نصب قرار می‌گیرند. نحوه تقسیم بندی این پمپها در جدول زیر نمایش داده شده است.







پمپ VS1


پمپ VS2


پمپ VS3


پمپ VS4


پمپ VS5



پمپ VS6


پمپ VS7


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۲۲:۵۷
شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۳۵ ب.ظ

Between bearings pumps

دوره کامل آموزش پمپ های API610  (پمپ های فرآیندی)- بخش پنج

در این گروه از پمپها یاتاقان بندی محور در دو سر آن قرار گرفته است و چرخ پمپ در بین یاتاقان بندی محور قرار می‌گیرد. نحوه تقسیم بندی این پمپها در جدول زیر نشان داده شده است.


  برای بدست آوردن فشارهای بالا از ساختار پمپهای چند طبقه استفاده می‌شود. این عملکرد این پمپها در واقع مانند پمپهای یک طبقه هستند که به صورت سری به هم متصل شده‌اند. پوسته پمپهای Between Bearing (BB) به دو صورت Radially split و Axially split ساخته می‌شوند.  در طراحی Axially splitپوسته پمپ در صفحه ای افقی که هم راستای محور پمپ بوده و معمولا مرکز محور پمپ از آن گذر می کند باز می شود. در پوسته های Radially split صفحه باز شدن پوسته عمود بر محور می باشد.

  برای فشارهای بالا از محفظه‌های جدایش شعاعی استفاده می‌شود. پوسته پمپهای جدایش شعاعی به دو صورت یک پوسته و دو پوسته(Double casing) ساخته می‌شود.

 


پمپ BB1



پمپ BB2


پمپ BB3


پمپ BB4


پمپ BB5


منابع عکس ها:

عکس های پمپ های فوق به  از محصولات شرکت Flowserve می باشند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۲۲:۳۵
شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۵۴ ب.ظ

Overhung pumps

دوره کامل آموزش پمپ های API610  (پمپ های فرآیندی)- بخش چهار

در این گروه از پمپها پروانه پمپ در یک انتهای محور قرار می‌گیرد. یاتاقان بندی محور در یک سمت آن است و می‌توان گفت که محور حالت تیر یک سرگیردار را دارد. در شکل زیر نمودار تقسیم بندی این گروه از پمپها نشان داده شده است.


همانطور که مشاهده می‌شود نحوه تقسیم بندی این پمپها به ترتیب براساس نوع کوپلینگ جهت قرار گیری (افقی و یاعمودی) و نحوه نصب می‌باشد.

دو حالت کوپلینگهای انعطاف پذیر و صلب در مبحث کوپلینگ‌ها توضیح داده میشود. به حالتی که در آن پروانه مستقیماً بر روی محور محرک نصب می‌شود Colsed Coupled گفته می‌شود.

محدوده توان پمپهای Overhung تاkw 375 (hp 500) می‌باشد. برای توانهای بالاتر از پمپهای Between Bearing استفاده می‌شود.

پمپهای افقی Overhung به دو صورت Foot Mounted و Centerline Mounted هستند. معمولاً هنگامی که دمای سیال پمپ شونده بالاست برای جلوگیری از ایجاد ناهمراستایی بین محور پمپ و محور محرک از ساختار Centerline Mounted استفاده می‌شود.

در پمپهای عمودی در خط (Vertical In Line) بر اثر وارد شدن نیرو و ممان به نازلها بین محور پمپ و محور محرک ناهمراستایی رخ نمی‌دهد. پوسته این پمپها باید مقاومت بیشتری در برابر بارها و ممانهای وارد به نازل نسبت به پمپهای افقی داشته باشند. این پمپها به آسانی بر روی خط لوله نصب می‌شوند و نیازی به ایجاد پی برای نصب پمپ ندارند. حالت عمودی این پمپها موجب می‌شود که جای کمتری اشغال کنند.

در پمپ OH6 از جعبه دنده افزایش دهنده سرعت استفاده شده است که به صورت یکپارچه با پمپ می‌باشد. این جعبه دنده موجب افزایش سرعت چرخ پمپ می‌شود. در این پمپها می‌توان با دبی نسبتاً پایین ارتفاع پمپاژ بالایی بدست آورد. در پمپهای با سرعت بالا از ایندیوسر در مقابل چرخ پمپ استفاده می‌شود. در این حالت باید توجه داشت که پمپ در خارج محدوده طراحی کار نکند.

 


  • پمپ OH1


پمپ OH2




پمپ OH3



پمپ OH4


پمپ OH5


پمپ OH6



منابع عکس ها:

عکس های پمپ های فوق به جز پمپ OH6 از محصولات شرکت Flowserve می باشند. عکس پمپ OH6 از محصولات شرکت Sundyne می باشد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۹:۵۴
شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۱۰ ب.ظ

استاندارهای استناد شده در .API610 11th Ed

دوره کامل آموزش پمپ های API610  (پمپ های فرآیندی)- بخش سه

بخش دوم استانداردAPI610 11th Ed.  به کدها و استاندارد هایی که از آنها در استاندارد API610 استفاده شده و مرتبط با استاندارد بوده و می بایست در ساخت تجهیزات لحاظ گردند می پردازد. این استاندارها شامل موارد ذیل می گردند:

  • ISO 7-1, Pipe threads where pressure-tight joints are made on the threads - Part 1: Dimensions, tolerances and designation

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۹:۱۰
شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۶:۴۷ ب.ظ

محدوده (Scope)استاندارد API610

دوره کامل آموزش پمپ های API610  (پمپ های فرآیندی)- بخش دو

این استاندارد (API 610) پمپ هایی که در پتروشیمی، پمپهای صنایع شیمیایی با شرایط کاری سخت، پمپهای صنایع گاز و پمپهایی که به صورت توبین باز یافت توان هیدرولیکی به کار می‌روند تحت پوشش قرار می‌گیرد انواع پمپهایی که تحت پوشش این استاندارد قرار می‌گیرند به سه گروه اصلی

Overhung (OH) , Between Bearing (BB) , Vertically Suspended (VS) تقسیم می‌شوند. باید توجه داشت که استاندارد تمامی انواع پمپهای موجود را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

بر اساس پیشنهاد استاندارد API 610  درصورتی که سیال پمپ شونده خطرناک، سمی و آتش زا نباشد و شرایط کاری پمپ هم در حدود تعیین شده باشد، می توان از پمپ های غیر API  (Non-API) استفاده نمود،  این حدود به شرح زیر می باشد:

 

1900Kpa (275 psi, 19.0 bar) (Gauge)

حداکثر فشار تخلیه

500 Kpa (75psi, 5.0 bar) (Gauge)

حداکثر فشار مکش

150°C (300°F)

حداکثر دمای پمپاژ

3600 r/min

حداکثر سرعت دورانی

120 m (400 ft)

حداکثر ارتفاع (Heat)

330 mm (13in)

حداکثر قطر شفت برای پمپهای Overhung

 

البته باید توجه داشت که مقادیر فوق فقط به صورت توصیه بوده و خریدار می تواند استاندارد مورد نیاز را با توجه به نیازمندیهای خود و در نظر گرفته مسایل اقتصادی و هزینه چرخه عمر تجهیز تعیین نماید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۸:۴۷
شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۶:۵۱ ق.ظ

آشنایی با استاندارد API 610

دوره کامل آموزش پمپ های API610  (پمپ های فرآیندی)- بخش یک

حداقل نیازمندیهای پمپهای سانتریفوژ صنایع پتروشیمی, پمپهای صنایع شیمیایی که شرایط کار آنها سخت است (Heavy Duty) , پمپهای صنایع گاز و پمپهای بازیافت توان هیدرولیکی (Hydraulic Power Recovery Turbine), در استاندارد API 610 مشخص شده است.

این استاندارد نتیجه گردآوری دانش و تجربه سازندگان و کاربران پمپهای سانتریفوژ است. از شرکت های ذیل می توان به عنوان شرکت هایی که کارشناسان و مدیران آنها در تدوین این استاندارد سهیم بودند نام برد:

Bechtel, Fluor, KBR, Shell, Valero, BP, Marathon Petroleum, Chevron, ConocoPhillips, Petrobras, Aramco, Total, Repsol, Dow, Engridge, Clydeunion,CPC, Ebara, Flowserve, Floway, ITT-Goulds, Ruhrpumpen, Sulzer, Sunstrand, Weir, Samsung, Blackmer, Lawrence, Nikkiso, Nuovo Pignone, MHI, SBEC, European Sealing, Centrifugaltech, ABS pumps, Rexnord, Intelliquip, MHI.

 

هدف این استاندارد تعیین مشخصات دقیق مورد درخواست خریدار برای تسهیل فرآیند تولید است. که نتیجه آن تولید پمپی مناسب و دارای شرایط لازم برای به کارگیری در صنایع شیمیایی, پتروشیمی و گاز می‌باشد.

هدف اولیه استاندارد API 610 ایجاد حداقل نیازمندیهای مکانیکی ثابتی است که در پمپهای تحت پوشش این استاندارد باید اعمال شود. محدودیت‌هایی که این استاندارد اعمال می‌کند به عنوان امتیاز این استاندارد محسوب می‌شود. در تمامی مراحل طراحی, به کارگیری و کار تجهیزات صرفه‌جویی در مصرف انرژی باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین سازنده و کاربر پمپ باید روشهای جدید برای بهبود مصرف انرژی را در تمامی مراحل به طور جدی پیگیری کنند و روش های جایگزین که موجب بهبود مصرف انرژی می شود , بررسی و مد نظر گرفته شود. به ویژه هنگامی که پیشنهادی برای خرید تجهیزات جدید تهیه می‌شود. هنگام خرید تجهیزات هزینه‌هایی که در طول عمر تجهیزات صرف می‌شود (مانند هزینه انرژی مصرفی) باید ارزیابی شود.

در بعضی موارد لازم است که خریدار بعضی از جزییات و جنبه‌های تجهیزات را تعیین کند. در این استاندارد تغییراتی که ممکن است خریدار انجام دهد به رسمیت شناخته شده است ولی باید توجه شود که این تغییرات حذف, اصلاح و یا تقویت بخشهایی از استاندارد یا به صورت تکمیلی انجام شود و نه اینکه استاندارد باز نویسی شود.

استانداردهای API برای کمک به تامین تجهیزات و مواد استاندارد انتشار یافته‌اند و این استاندارد استفاده از استانداردهای دیگر را منع نمی‌کند.

پمپهایی که با شرایط استاندارد API طراحی و ساخته می‌شوند. بسیار پرهزینه هستند. پمپهای API برای کارهایی به کار می‌روند که مساله اطمینان پذیر و امنیت کاری در اولویت قرار دارد و هزینه مساله‌ای ثانویه است. ولیکن باید توجه داشت که این هزینه بالا در مرحله خرید تجهیزات بوده و در صورتی که هزینه طول عمر تجهیز (Life cycle cost) با توجه به مواردی مانند هزینه های تعمیرات، عملکرد، خوابیدن خط ناشی از تعمیرات پمپ و دیگر عوامل موثر  لحاظ شود  پمپ های ساخته شده تحت این استاندارد به دارای صرفه اقتصادی می باشند.

برای آشنایی با عوامل موثر در Life cycle cost به مقاله زیر مراجعه نمایید.

دریافت فایل
عنوان: Pumps life cycle cost
حجم: 673 کیلوبایت
توضیحات: A GUIDE TO LCC ANALYSIS FOR PUMPING SYSTEMS

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۰۶:۵۱
شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۶:۲۸ ق.ظ

استاندار ها مرتبط با پمپ ها

هر سازنده باتوجه به امکانات تولیدی خود, نوع پمپی که می‌خواهد تولید کند و شرایط کاری پمپ, استاندارد مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. معمول‌ترین استانداردهایی که توسط سازندگان پمپ استفاده می‌شود به صورت زیر است .

1- American Petroleum Institute

·         Centrifugal Pumps for Petroleum,Petrochemical and Natural Gas Industries API 610

این استاندارد برای پمپهای سانتریفوژی که در صنایع شیمیایی, پتروشیمی به کار می‌روند استفاده می‌شود.

·         Positive displacement pump- reciprocating, API 674

·         Positive displacement pump- Control volume, API 675

·         Positive displacement pump- Rotary, API 676

·         Sealless centrifugal pumps for petroleum, heavy duty chemical, and gas industry service; API 685

 

2- American Waterworks Association, (AWWA)E 101

در مورد پمپهای عمودی توربینی که در چاههای عمیق به کار می‌رود.

3- Underwriters Laboratories (UL)

·         UL 51, Power Operated Pumps for Anhydrous Ammonia and LP Gas;

·         UL 343, Oil Burning Applicationes;

·         UL 1081, Swimming Pool Pumps, etc;

·         UL 448, Pumps for Fire Protection Service

·         UL 1247, Centrifugal Fire Pump Driven by Diesel Engines,

 

4- National Fire Protection Agency (NFPA)

 NEPA 20 در مورد پمپهای آتشنشانی است.

5- American Society of Mechouical Engineers (ASME)

·         ASME  PTC 18.1, Pumping Mode of Pump/Turbines

·         ASME B73.1, Horizontal End Suction Centrifugal Pumps for Chemical Process;

·         ASME B73.2, Vertical In-Line Centrifual Pumps for Chemcial Process;

 

6-International Standard Organization

·         ISO 9905 Technical Specification for Centrifugal Pump- Class I

·         ISO 5199 Technical Specification for Centrifugal Pump- Class II

·         ISO 9908 Technical Specification for Centrifugal Pump- Class III

 

استانداردهای دیگر نیز مانند American Notional Standard Institute) ANSI)  و Hydraulic  Institute نیز به مبحث پمپهای سانتریفوژ پرداخته‌اند.

برای دریافت استاندارهای API به بخش استاندارها مراجعه نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۰۶:۲۸
پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹ ب.ظ

آشنایی با API Monogram

برنامه API Monogramچیست؟

برنامه API Monogram برنامه ای است که در آن  به منظور تسهیل در ساخت محصولات یک دست بر اساس استاندارهای API به کسانی که داوطلبانه درخواست می کنند مجوز استفاده از API Monogram داده می شود. بر اساس نبازمندی های این برنامه سازندگان می بایست توانایی های خود را شامل منابع، فرآیندها و تکنولوژی های مورد نیاز برای ساخت محصولات تحت این مجوز را حفظ کنند. این برنامه این امکان را به سازندگانی دارای مجوز هستند می دهد تا محصولات مورد تایید خود را علامت گذاری کرده لذا این محصولات در محل به کار گیری به راحتی قابل تشخیص و شناسایی هستند. سازندگانی که مجوز دریافت می کنند می بایست سیستم مدیریت کیفیت (QM)  خود را براساس دستورالعمل سیستم مدیریت کیفیت صنایع نفت و گاز

 (Oil and gas industry’s quality management specification), API Spec Q1 پیاده سازی و حفظ کرده و همچنین آنرا به صورت پیوسته بهبود دهند. مجوز API Monogram بعد از انجام بازرسی محصول در حین کار در سایت محل نصب و اطمینان از اینکه تجهیزات نیازمندی های برنامه را برآورده می کنند صادر می گردد.دارنده مجوز موظف است تا شرایط سیستم QM خود را بر اساس نیازمندی های API Spec Q1 به طور مستمر حفظ نماید و همچنین تطابق محصول را استاندارد های مربوطه و شرایط برنامه رعایت نماید. به منظور معتبر بودن مجوز دارنده مجوز هر سه سال مورد بازرسی و اعتبار سنجی مجدد قرار می گیرد. نیازمندی های برنامه و تعهد های مربوطه شامل استفاده از نشان، گزارش های عدم تطابق تجهیزات، تطابق QMS با دستورالعمل API Spec. Q1  و تطابق محصولات با مشخصات مورد نظر طی بستن قراردی قانونی  مابین موسسه API و درخواست کننده مجوز، اجرایی می گردد.


  • دریافت فرم بررسی تطابق QMS با نیازمندی هایAPI Spec. Q1
Download
عنوان: FM-186 Q1 9th Conformity Matrix_Rev 2
حجم: 50.7 کیلوبایت


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۴ ، ۲۲:۱۹
دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۰۶:۱۸ ق.ظ

پدیده کاویتاسیون(Cavitation)

به شکل گیری حبابهای بخار درون مایع و از بین رفتن آنها بر اثر عوامل دینامیکی       (Dynamics Action) ، کاویتاسیون می گویند.


پدیده کاویتاسیون در دهانه ورودی پروانه

مایعات را می توان با اضافه کردن حرارت به آنها ویا کاهش فشار استاتیک آنها تبخیر کرد. مثلاً اگر آبی در دمای C ˚ 20  و فشار اتمسفر باشد. می توان برای تبخیر کردن آن، دمای آنرا در همان فشار به C ˚ 100 رساند و یا در همان دما فشار روی مایع را به 0/2 اتمسفر کاهش داد. در صورتی که این کاهش فشار بر اثر عوامل دینامیکی صورت بگیرد و موجب به وجود‌ آمدن حبابهای بخار درون مایع شود، کاویتاسیون رخ می دهد. باید دقت کرد که اگر تبخیر بر اثر عوامل دینامیکی نباشد، دیگر نمی توان از عبارت کاویتاسیون برای آن استفاده کرد.

هر گاه شرایط جریان درون پمپ به صورتی باشد که ، فشار مایع در نقطه ای از فشار تبخیرش کمترشود، حبابهای بخار به وجود می آیند که همراه با مایع به سمت محلی که دارای فشار بالاتر است حرکت می کنند. اگر در محلی که فشار بالا است، اندازه فشار بالاتر از فشار تبخیر در دمای مایع باشد،‌حباب ها در این محل از بین می رنود. این ازبین رفتن ناگهانی حباب های بخار موجب کم شدن فضای اشغالی توسط بخار می شود، که در نتیجه ذرات سیالی که در اطراف حباب بوده اند مجبور به پر کردن این فضای خالی خواهند شد. این ازبین رفتن ناگهانی موجب ایجاد اختلاف فشار موضعی زیادی در حدود atm 10خواهد شد که در نتیجة آن ذرات سیالی که در اطراف این حباب بوده اند با سرعت های فوق العاده زیاد (حدود چند ده متر بر ثانیه) به حرکت درآمده و به اطراف و از جمله به پره ها برخورد می کنند. دورة عمر (از به وجود آمدن تا از بین رفتن) هر حباب در حدود 0/003  ثانیه می باشد.

ممکن است قبل از شروع کاویتاسیون گازهای محلول در مایع نیز آزاد شوند. این موضوع نشان دهندة شروع شدن کاویتاسیون است. ولی هنگامی واقعاً کاویتاسیون رخ می دهد که مایع تبخیر شده و تشکیل حباب بدهد.

کاویتاسیون همواره با صداهای منقطع شروع می شود و سپس در صورت ادامة کاهش فشار در دهانة ورودی پمپ، به شدت این صداها افزوده می شود. صدای کاویتاسیون مخصوص و مشخص بوده و شبیه به برخورد گلوله هایی به سطح فلزی می باشد. همزمان با تولید این صدا پمپ نیز به ارتعاش درمی آید. در انتها این صداهای منقطع تبدیل به صدایی شدید و دائم می گردد و در همین حال نیز دبی ماشین به شدت کاهش می یابد و یا قطع می شود. به هنگام کاویتاسیون راندمان پمپ کاهش می یابد.

بر اثر کاویتاسیون خوردگی های شدیدی رخ می دهد. محل این خوردگی ها در جایی که حبابها شکل می گیرند نیست، بلکه در مکانی که حبابها ناپدید می شوند است . همان طور که گفته شد ازبین رفتن حباب بخار موجب کاهش حجم در محل حباب ها و در نتیجه منحرف شدن ذرات اطراف حباب و برخورد آنها با سرعتی زیاد به سطوح اطراف خود می شود. برخورد این ذرات با سرعت و فرکانس بالا (20 تا 25 کیلوهرتز) به طور مداوم به سطح چرخ سبب کندگی فلز و از بین رفتن آن می شود در صورتی که کاویتاسیون مدتی ادامه پیدا کند در این محل خوردگی های شدیدی به چشم خواهد خورد. در شکل3-2 نمونه ای از یک چرخ که بر اثر پدیدة کاویتاسیون خورده شده است دیده می شود.


 شکل 3-2 صدمات ناشی از کاویتاسیون


عواملی مانند دمای سیال، وجود ناخالصی ها و ذرات ساینده می توانند، اثرات پدید آمده از کاویتاسیون را افزایش دهند. آزمایش با آب خالص در شرایط کنترل شده نشان داده است که آسیبی که کاویتاسیون به فلز می رساند، به دمای آب بستگی دارد. در دماهای  F ˚ 120 تا F ˚ 100 (فارنهایت) (C ˚  38 تا C ˚ 49 سانتی گراد) مقدار آسیب وارده حداکثر مقدار خود را داشته است.

فلزات مختلف در مقابل کاویتاسیون مقاومت های گوناگونی از خود نشان می دهند و به طور کلی تا به امروز هیچگونه فلزی یافت نشده که بتواند در مقابل کاویتاسیون به طور کامل مقاومت کند. باید توجه داشت که خوردگی بر اثر کاویتاسیون با خوردگی بر اثر واکنش های شیمیایی و یا الکتروشیمیایی متفاوت می باشد. مقاومت فلزات در مقابل کاویتاسیون بستگی به پارامترهای مختلفی از لحاظ نحوة ساخت و تولید فلز، سطح فلز، آلیاژهای به کار رفته، یک نواخت بودن فلز در موقع ریخته گری یا عملیات حرارتی و سرانجام درجة مقاومت فلز در برابر خستگی دارد.

شکل3-3 آزمایشاتی را که شروتر (Schroeter) بر روی مقاومت فلزات در مقابل کاویتاسیون انجام داده،‌نمایش می دهد. این آزمایش ها در یک وانتوری مخصوص و با سرعت سیال در حدود 197 فوت در ثانیه انجام گرفته است. همانطوری که ملاحظه می شود. فولاد از این نظر مشخصات بهتری را نسبت به بقیه فلزات مورد آزمایش دارا می باشد.

 

 

شکل 3-3 مقاومت فلزات مختلف در برابر کاویتاسیون


منابع:

1- نوربخش,سیداحمد(1379)” پمپ وپمپاژ” چاپ ششم, انتشارات دانشگاه تهران.

2- Centrifugal pump hand book, Sulzer Pumps Ltd, 3rd Edition

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۴ ، ۰۶:۱۸