شرکت تدبیر انرژی امید

شرکت تدبیر انرژی امید
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۲۲ ب.ظ

هم محورسازی (Alignment)- بخش دوم

 آموزش نصب پمپ های سانتریفوژ - بخش 6

برای دیدن بخش اول اینجا کلیک کنید

هم محورسازی (Alignment)-  بخش دوم


برای بدست آوردن همراستایی دقیق از ساعت اندازه­ گیری استفاده می­شود. ابتدا با استفاده از روش چک کردن همراستایی اولیه بدست آورده می­شود و سپس ساعت اندازه ­گیری مطابق شکل 4 بر روی یکی از نیمه ­های کوپلینگ بسته می­ شود. نوک سوزن ساعت اندازه­ گیری بر روی سمت دیگر کوپلینگ قرار می­گیرد. ساعت بر روی صفر تنظیم شده و در کنار محل قرارگیری سوزن ساعت اندازه­ گیری با گچ علامت­گذاری می­شود. هنگامی که هر دو محور به یک اندازه چرخانده می­شوند (نوک سوزن باید در محل علامت­گذاری شده باقی بماند) مقادیر خوانده شده از ساعت باید به یک اندازه باشند. با خواندن اندازه­ های ساعت اندازه­ گیری، همراستایی محور پمپ و موتور معین شده و سمت انحراف معلوم می­شود. به علت عدم همراستایی نیاز به انجام تنظیماتی بود پس از انجام تنظیم­های مورد نظر همراستایی محورها باید دوباره کنترل شود. با استفاده از این روش حتی می­توان در حالتی که طوقه کوپلینگ با سوراخ مرکزی آن هم مرکز نبوده و یا وجه کوپلینگ بر محور عمود نباشد همراستایی دقیق را بدست آورد.



شکل 4: هم­محورسازی با استفاده از Alternate Method


وجود انحراف در Squarness و یا Concentricity مشکلاتی را برای کوپلینگ ایجاد می­کند و باعث نامیزانی و یا سایش غیرعادی در کوپلینگ می­گردد. وجود مشکل در این موارد باید با استفاده از روش­های دیگری رفع گردد.


 

همراستا کردن کوپلینگ­های چرخدنده­ای

روش همراستا کردن کوپلینگ­های چرخدنده­ای مانند روش­های قبلی می­باشد ولی برای همراستا کردن این کوپلینگ­ها باید پوشش کوپلینگ به عقب کشیده شود و اندازه­گیری بر روی توپی کوپلینگ انجام گیرد (شکل 5).


شکل 5: هم­محورسازی کوپلینگ­های چرخدنده­ای


همراستا سازی کوپلینگ­های Spacer Type

برای همراستا کردن کوپلینگ­ های Spacer Type، باید Spacer بین نیمه های کوپلینگ برداشته شود. سپس پایه ­ای مطابق شکل 9 ساخته می­شود. این پایه امکان اتصال به یکی از نیمه­ های کوپلینگ را دارد. بازوی پایه باید به اندازه ­ای باشد که تا نیمة دیگر کوپلینگ ادامه یابد. پایه به یکی از نیمه­ های کوپلینگ بسته می­شود و ساعت اندازه­ گیری بر روی بازوی آن نصب می­شود. انتهای سوزن ساعت بر روی نیمة دیگر کوپلینگ قرار داده می­شود. مانند حالتی که در قسمت A شکل 6 نشان داده شده است. کنار محل قرارگیری سوزن ساعت اندازه­ گیری علامت­گذاری می­شود و ساعت اندزه ­گیری روی صفر تنظیم می­گردد. برای کنترل Parallel Alignment محورها، هر دو محور به یک مقدار چرخانده می­شوند به طوری که محل قرارگیری سوزن ساعت اندازه­ گیری تغییر نکند. در این حالت تمامی مقادیری خوانده شده بر روی ساعت اندازه­ گیری باید به یک اندازه باشد.

شکل 6: هم­محورسازی کوپلینگ­های Spacer Type


بعد از اینکه Parallel Alignment بدست آمد نوک ساعت اندازه­گیری بر روی
وجه کوپلینگ قرار داده می­شود و همان عملیات کنترلی برای
Angular Alignment انجام
داده می­شوند. در صورتی که انتهای محور بازی
(End Play) داشته باشد برای کنترل
Angular Alignment بهتر است از میکرومتر داخل سنج استفاده شود (مانند قسمت B شکل 9). پس از بدست آوردن هم­محور نهایی Spacer در جای خود قرار داده می­شود.

 

هم­محورسازی نهایی و Doweling

بعد از اینکه ملات خودش را گرفت و محکم شد و پیچ های پی محکم گردیدند، باید همراستایی سیستم کنترل شود و تصحیحات لازم صورت گیرد. در حالتی که عمل پمپاژ در سیستم لوله­ کشی با طراحی نادرست و تنظیم نامناسب انجام پذیر به پوستة پمپ تنش وارد شده و در نتیجة آن بین محورها ناهمراستایی رخ می­دهد و حتی ممکن است سایش پروانه نیز رخ بدهد. بنابراین بعد از اتصال لوله­ کشی به فلنج­ های پمپ و پر شدن پمپ و سیستم لوله­ کشی از سیال پمپ شوند همراستایی محورها باید مجددا کنترل گردد. در انتها مجددا باید جهت دوران موتور کنترل شود تا از مطابقت آن با جهت دوران پمپ اطمینان حاصل شود. معمولا جهت دوران پمپ بر روی پوسته پمپ توسط فلش نشان دهنده جهت دوران، نشان داده شده است. جهت دوران را می­توان از روی شکل حلزونی پمپ نیز تشخیص داد.

در مواردی که انتظار می­ رود دمای کاری پمپ با دمای کاری موتور دارای اختلاف قابل توجهی باشد، بر اثر انبساط حرارتی بین موتور و پمپ ناهمراستایی به وجود می­ آید. در اکثر موارد برای جبران این اثر پمپ را که دارای دمای کاری بالاتری است راکمی پایین­تر از موتور دارای دمای کاری کمتری است قرار می ­دهند. در این حالت سازندة پمپ­ باید راهنمایی­ های لازم را برای تنظیمات ارائه دهد. در صورتی که همراستایی دقیق بسیار مهم باشد، همراستایی محورها در دمای کاری کنترل و تنظیم می­گردد. در حالتی که نوسان حرارتی وجود داشته باشد وقوع ناهمراستایی اجتناب­ ناپذیر می­باشد. بنابراین هنگام انتخاب نوع کوپلینگ و انجام هم­ محور کردن پمپ و موتور باید پیش­بینی ­های لازم انجام گیرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی