Six Sigma Implementation
Six Sigma Implementation
Tools Application Rules Checklist
فایل پیوست به ارایه چارت ها و چک لیست ها اعمال شش سیگما می پردازد. تعاریف زیر نیز به منظور آشتایی اولیه با مفاهیم شش سیگما ارایه شده است.
تعریف عملی و کلاسیک
شش سیگما یک نگرش منضبط، داده محرک و روشی برای حذف عیب ها در هر فرایند و محصول می باشد. این فرایند از ساخت تا فروش را در برمی گیرد و شامل همه محصول و خدمات ارایه شده از سوی یک سازمان می گردد.
شش سیگما یک سیستم جامع و انعطاف پذیر جهت کسب موفقیت در کسب و کار،حفظ موفقیت و حداکثر نمودن آن است. شش سیگما با درک خواسته های مشتری، بکارگیری منسجم حقایق و داده ها، تحلیل آماری و تأکید بر شناخت، مدیریت، بهبود و یا طراحی مجدد فرایندهای کسب و کار محقق می شود.
در فلسفه شش سیگما هدف ان است که انحراف معیار آنقدر کم شود تا 6 انحراف معیار در داخل محدوده ویژه پذیرش مشتری قرار گیرد این هدف هنگامی محقق می شود که در هر 1000000 فرصت بروز خطا تنها 3/4 خطا رخ دهد.
مؤلفههای اصلی شش سیگما
برای رسیدن به اثربخشی و کارآمدی بالاتر با استفاده از روش شش سیگما، سه مؤلفه اصلی مطرح است:
- مؤلفه اول مربوط به راهبرد شش سیگما است. این مؤلفه راهبردی، مسؤولیت مدیر اجرایی است
- مؤلفه دوم شش سیگما مربوط به تدابیری است که چگونگی عملکرد گروههای پروژه در بهبود یک فرایند نیمهکاره را نشان میدهد. این مؤلفه از روششناسی مشابه با روش علمی که در مدارس آن را آموختهاید استفاده میکند. روش علمی به تعریف و تبیین یک مسأله، تحلیل علل ریشهای آن و آزمودن تئوریهای بهبود مربوط میشود. در اصل، این روشی است که به منظور بهبود اثربخشی و کارآیی در شش سیگما به کار میرود.
- دیگر مؤلفه کلیدی شش سیگما، مسائل فرهنگی است که با استفاده از آنها در سازمان خود، میتوانید شش سیگما را به چیزی فراتر از مجموعهای از تدابیر و روشها بدل سازید.
اهداف شش سیگما
- کاهش نوسانات و تغییرات
- کاهش ایرادات
- بهبود بازدهی فرایند
- افزایش رضایت مشتری
- کاهش هزینه ها
- بهبود کیفیت
- روشی سیستماتیک جهت حل مسائل
- تقویت بنیه رقابتی سازمان
- کاهش سیکل زمانی ( تحویل به موقع)
Download Link
Six Sigma Implementation
حجم: 316 کیلوبایت