شرکت تدبیر انرژی امید

شرکت تدبیر انرژی امید
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
پنجشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۴، ۰۵:۵۷ ب.ظ

انتخاب توربین بخار برای محرک پمپ ها بخش 4

انتخاب توربین بخار برای محرک پمپ ها

بخش 4

 

لینک  بخش 3


آب بندی محور:

در توربین های کوچک معمولا ازرینگ های کربنی برای آب بندی و جلوگیری از نشت بخار به محیط استفاده می شود. در فشارهای بالا ترکیب رینگهای کربنی و Labyrinth استفاده می گردد. در این چیدمان نیاز به یک اتصال خروج نشتی وجود دارد که نشتی بخار را به لوله های تخلیه تاسیسات هدایت کند. (شکل 10)


یکی از ایرادات عمومی توربین های بخار نشت بخار به سیستم آب بندی و ورود آن به سیستم آب بندی محفظه یاتاقان و در نهایت وارد شدن آن به روغن می باشد. برای این مشکل چند  راه حل های وجود دارد.

یکی از این راه ها استفاده از Ejector می باشد. در این راه حل با استفاده از ایجاد خلاء بخار از طریق اتصال تخلیه موجود بر روی سیستم آب بندی بیرون کشیده می شود. این راه حل هزینه بر بوده و نیاز به آب یا بخار دارد ولیکن عملکرد بسیار خوبی دارد.

راه حل دیگر استفاده از سیستم های آب بندی قوی تر می باشد. بدین منظور از Gas seal face که در کمپرسورها نیز به کار می رود استفاده می شود. عملکرد درست این نوع آب بندی به کیفیت بالای بخار، عدم وجود مایع - حتی در موقع راه اندازی- و در نظر گرفتن انبساط حرارتی مجاز که بر اثر دمای بالای کارکرد توربین رخ می هد، بستگی دارد.

روش دیگر انجام آب بندی کامل محفظه یاتاقان است به طوری که امکان ورود بخار به آن وجود نداشته باشد. تعدادی از شرکت ها “Bearing isolator” برای آب بندی بهتر محفظه یاتاقان تولید می کنند.


-         نمونه ای از Bearing isolator ساخت شرکت SKF

به منظور استفاده موثر از این نوع آب بندی محفظه یاتاقان مواردی مانند دمای کاری توربین و انبساط های مربوطه، سرعت دورانی توربین، فضا و جای گیری آب بند در محفظه یاتاقان و در بعضی موارد مناسب بودن آن برای روانکاری تحت فشار در نظر گرفته شود.

این مطلب ادامه دارد


ترجمه آزاد از: 

Selecting Steam Turbines For Pump Drives  by Michael A. Cerce and Vinod P. Patel

Proceedings Of The Twentieth International Pump Users Symposium • 2003


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی