شرکت تدبیر انرژی امید

شرکت تدبیر انرژی امید
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

طرح نو

 فصل 1:قرن طراحان

 بخش سوم 

ریموند لووی[1]، مردی که قرن بیستم را زیبا ساخت


قسمت اول


تصویر لووی بر روی جلد مجله تایم 1949

شما ممکن است که ریموند لووی را نشناسید، ولی مطمئنا با یکی از کارهایش سر و کار داشته اید که از بطری نوشابه تا آزمایشگاه فضایی اسکای لب را در بر می گیرد!

تاریخ نویسان اغلب از لووی به عنوان طراح دنیای مدرن یاد می کنند که به خاطر چیزهایی مثل بطری کوکاکولا و بسته سیگار لاکی استرایک است ولی تازه اینها بخش کوچکی از کارهایش هستند. طرح هایش از دستگاه های کارت پانچ آی بی ام تا کشتی های غول پیکر باربری و از چرخ خیاطی تا زیستگاه های ناسا را در بر می گیرند.

 

 

1937: لکوموتیو تی -1 راه آهن پنسیلوانیا[2]

 

لووی در زمانی کار کرد که هنوز عبارت " طراح صنعتی" وجود نداشت. اما وقتی از صحنه کنار رفت، این رشته برای خودش حرفه کاملی با اتحادیه و تحصیلات مخصوص به خودش شده بود. تصویرش بر جلد مجله تایم قرار گرفت و افراد  بسیار مختلفی -از هوارد هیوز تا رئیس جمهور آمریکا-  مشتری کارهایش بودند.

زاده پاریس بود ولی پایگاهش در نیویورک بود به طرز عجیبی پر کار بود و اگر فقط طراحی هایش را در نظر بگیرید با حجم  زیادی از کار مواجه می شوید و توجه داشته باشید که کارهایش فقط به ترن، هواپیما و خودرو محدود نشده بلکه طراحی گرافیکی و محصولات مختلف حتی مهندسی هوافضا را در بر می گیرند.

 

 

 

بسته بندی سیگار لاکی استرایک[3] 1951

 

او یک طراح فوق العاده بود ولی در برهه زمانی و مکانی درستی قرار گرفته بود. تاریخچه کاریش به طور جدایی ناپذیری به  رونق اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم بستگی داشت: از شغل های اولیه اش به عنوان طراح ویترین های فروشگاه ها تا کارهایش در طراحی داخلی هواپیما ها در آغاز هواپیمایی تجاری، تا طراحی خودرو در دهه های 1940 و50 میلادی که به تحقق بخشیدن به رویای خودروی شخصی در آمریکا تحقق بخشید.

مدیر شرکت لیور برادرز[4] او را اینگونه توصیف می کرد: " او یک چشمش به ابتکار و خیالپردازی است و چشم دیگرش به صندوق دریافت پول است!"


1939: راه آهن پنسیلوانیا. لووی به خاطر می آورد:" یکجایی بین نیویورک و پنسیلوانیا ایستاده بودم نمی دانم کجا- دیدم که لکوموتیو با سرعت زیاد زمین را می لرزاند و پیش می آمد. بسیار هیجان انگیز بود و فراموش نشدنی."


لووی یکبار در مورد طراحی خودرو گفت: " ما می دانیم که منطق به تنهایی باعث فروش خودرو نیست، بلکه این جذابیت و گیرایی در نگاه اول آنست که باعث جلب نظر خریدار  میشود...ظرافت محض و نکته بینی در طراحی، آرزوی حس انحناهای ظریف آن، دوست داشتن خودرو و بودن صاحب یگانه وممتاز آن"

 

 


1949: دستگاه پانچ کارت آی بی ام

 

 

 

1951: طراحی لوگو و کابین شرکت اتوبوس رانی گری هاوند[5]


اما آنچه که بسیار جالب و ستودنی است، این نیست که لووی مشهور گشت و کارش چقدر تاثیر گذار بود. بلکه اینکه او از اینکه مهارتش را در هر چیزی امتحان کند بسیار شاد می شد. او دنیای مدرن را به صورت رشته ای از  پدیده های جادویی به هم پیوسته می دید که به مهندسی دقیق نیازمندند.

لووی کوته بینانه مجذوب یک برند و یا وسیله خاص نبود، او یک استیل مخصوص به خود نداشت رویکردی که بسیاری از طراحان کنونی دارند-. زمانی گفت:"یک مسابقه آشفته ای به راه افتاده که طی آن در پوشش مدرنیسم کالاهای آشغال زرق و برق دار به بازار بدهند." من ادعا می کنم که زندگی روزمره قرن بیستم را زیباتر کرده ام."


 

"یک مسابقه آشفته ای به راه افتاده که طی آن در پوشش مدرنیسم کالاهای آشغال زرق و برق دار به بازار  می دهند."

 ریموند لووی

 


1955: طرح زیبای شیشه نوشابه کوکاکولا


1961: طرح اولیه برای خودروی استودبیکر آوانتی[6]

لووی یکبار در مورد طراحی خودرو گفت: " ما می دانیم که منطق به تنهایی باعث فروش خودرو نیست، بلکه این جذابیت و گیرایی در نگاه اول آنست که باعث جلب نظر خریدار می شود...ظرافت محض و نکته بینی در طراحی، آرزوی حس انحناهای ظریف آن، دوست داشتن خودرو و بودن صاحب یگانه وممتاز آن"

 


لووی در کنارخودروی استودبیکر آوانتی



[1] Raymond Loewy

[2] The T-1 Locomotive Pennsylvania Railroad

[3] Lucky Strike

[4] Lever Brothers

[5] Greyhound

[6] Studebaker Avanti

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی