شرکت تدبیر انرژی امید

شرکت تدبیر انرژی امید
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
جمعه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۵۶ ق.ظ

معیارهای هزینه حمل و نقل

معیارهای هزینه حمل و نقل


1- نوع ماشین

یکی از معیارهای استخراج هزینه حمل از مبدا به مقصد، نوع ماشین مورد استفاده برای حمل می باشد که با توجه به وزن و حجم بار مورد نظر، نوع ماشین برای حمل انتخاب می­شود. متداول ترین ماشین های مورد استفاده برای حمل و ظرفیت حمل آنها به شرح جدول زیر می باشد:

2- نوع بار

با توجه به نوع بار نرخ های حمل بار متفاوت خواهد بود؛ زیرا از طرفی با توجه به نوع بار می بایستی از ماشین های مخصوص برای حمل آن استفاده کرد و از طرفی مدت زمان رساندن بار به مقصد تا حد زیادی به نوع بار بستگی دارد.

به طور معمول هر چیزی که توسط شرکت های باربری حمل می شود در یکی از سه گروه خشکبار، تره بار و یا مواد فاسد شدنی قرار می گیرد.

در این مورد ذکر چند نکته ضروری است:

·        کالاهای که جزء خشکبار محسوب می شوند معمولا بسته به حجم و وزنشان به وسیله انواع ماشین های ذکر شده در بند 1 حمل می­ شوند.

·        برای حمل تره بار نیز معمولا از ماشین­های ذکر شده در بند 1 استفاده می­ شود با این تفاوت که هزینه حمل آنها نسبت به شرایط عادی بین 70 تا 100 درصد افزایش می­ یابد. دلیل این افزایش هزینه حمل آن است که این نوع بار می­ بایستی ظرف مدت زمان کوتاهی به مقصد رسانده شود که این مدت زمان حداکثر 12 تا 15 ساعت می ­باشد.

·        مواد فاسد شدنی نیز با توجه به شرایط ویژه ای که دارند، به وسیله انواع ماشین ­های ذکر شده در بند 1 ولی از نوع یخچال دار حمل می­شوند. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که هزینه حمل بار توسط ماشین­ های یخچال دار نسبت به حالت عادی بین 80 تا 100 درصد افزایش می­یابد.

 

3- فصل

معولا هزینه حمل با توجه به فصل های مختلف تغییر می­کند؛ بدین معنی که هزینه حمل یک بار در یک فصل با هزینه حمل همان بار در فصلی دیگر متفاوت است. که در این مورد منظورتفاوت هزینه حمل در فصل زمستان (هوای سرد) نسبت به هزینه حمل در فصل تابستان(هوای گرم) می­ باشد.

به بیان دیگر در فصل زمستان معمولا میزان باری که می بایست با ماشین یخچال دار حمل شود نسبت به فصول دیگر کاهش می­ یابد و در نتیجه میزان هزینه حمل کاهش می­ یابد.

 

4- وضعیت آب و هوای شهر مقصد

این عامل درمورد شهرهایی مطرح می ­شود که نسبت به شهرهای دیگر در فصول مختلف تغییرات  آب و هوایی بسیار زیادی دارد.

از جمله این شهرها می­ توان به شهرهای استان­های اردبیل،آذربایجان غربی وآذربایجان شرقی به خصوص در فصل زمستان و شهرهای استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان اشاره کرد.

نکته: معمولا افراد مایل به حمل بار از استان فارس به این استان­ها به خصوص استان های شمال غربی نیستند و به همین دلیل پیدا کردن ماشین برای حمل کالا به این استان­ها با دشواری روبه ­رو است، و به تبع آن هزینه حمل  به این مقاصد افزایش می ­یابد.

 

5- سختی راه

با توجه به نوع مسیری که برای حمل بار می­ بایستی طی شود، هزینه های حمل متفاوت است.

سختی راه شامل مواردی از قبیل محدودیت های ترافیکی،صعب العبور بودن مسیر، خاکی بودن مسیر و مواردی از این قبیل می­باشد. معمولا بابت این موارد بنا به توافق با راننده مبلغی اضافه تر نسبت به شرایط معمولی به عنوان هزینه حمل اخذ می­گردد.

6- تعداد محل­ های تخلیه بار

با توجه به این که بار در یک مرحله و در یک جا تخلیه شود یا اینکه در چند مرحله و در چند مکان مختلف تخلیه گردد نیز، هزینه حمل  متفاوت خواهد بود و میزان این تفاوت مانند عامل سختی راه بر اساس توافق با راننده(توافقی) تعیین می­گردد.

 

7- زمان های خاص

در محدوده های زمانی خاص در طول سال معمولا هزینه های حمل افزایش می ­یابد.

به عنوان مثال هر ساله از تاریخ 20 اسفند تا 1 فروردین، به دلایل افزایش تقاضا برای حمل بار، هزینه حمل معمولا 50 تا 60 درصد افزایش می­یابد.

 

8- تورم و قیمت حامل ­های انرژی

با توجه به افزایش سطح عمومی قیمت­ها معمولا هزینه حمل نیز افزایش می­ یابد. به عنوان مثال افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو و روغن طبیعتا موجب افزایش هزینه حمل خواهد شد. موثر ترین عامل در افزایش هزینه­ های حمل، افزایش قیمت حامل ­های انرژی و به طور خاص گازوئیل می­ باشد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی