شرکت تدبیر انرژی امید

شرکت تدبیر انرژی امید
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۱ ب.ظ

اصول سازمان استراتژی محور

اصول سازمان استراتژی محور

همسویی و تمرکز در جهت استراتژی در چارچوب روش ارزیابی متوازن شرکت های پیشگام نظیر شرکت نفت موبیل، شرکت بیمه CIGNA و بانک Chemical Retail Bank و ... را قادر ساخت تا تیم مدیریت، واحدهای کسب و کار، منابع انسانی، فناوری اطلاعات و منابع مالی خود را در جهت استراتژی سازمان خود، متمرکز و همسو کنند. سازمان های استراتژی محور دارای 5 اصل یکسان اند:

اصل 1. استراتژی را به اصطلاحات عملیاتی ترجمه کنید.

اگر نتوانیم استراتژی را تشریح کنیم، نمی توانیم انتظار اجرای آنرا داشته باشیم. نقشه استراتژی عبارتست از یک ساختار منطقی و جامع برای تشریح استراتژی. این چارچوب، اساس طراحی روش ارزیابی متوازن را که سنگ بنای یک نظام جدید مدیریت استراتژیک است، فراهم می سازد.

روابط علت و معلولی منعکس در نقشه استراتژی نشان می دهد که چگونه دارایی های نامشهود به نتایج ملموس (مالی) تبدیل می شوند. سازمان ها با ترجمه استراتژی خود به ساختار منطقی یک نقشه استراتژی و ارزیابی متوازن، نقطه رجوع مشترکو قابل فهمی برای همه واحدها و کارکنان خود به وجود می آورند.

 

 

اصل 2: سازمان را در جهت استراتژی همسو کنید.

برای اینکه عملکرد سازمانی فزون تر از حاصل جمع عملکرد بخش های مختلف آن باشد، استراتژی های منفرد باید به یکدیگر متصل و ادغام شوند. هر شرکت نوع اتصالی را که انتظار می رود ایجاد هم افزایی کند، را تعریف می کند و از عملی شدن آن اطمینان پیدا می کند. مدیران سازمان های استراتژی محور ساختارهای گزارشگری رسمی را با مضامین و اولویت های استراتژی جایگزین می کنند. غالبا نوعی سازمان مجازی و غیر رسمی در درون سازمان جهت تأکید بر اجرای استراتژی تشکیل می شوند.

 

اصل 3: استراتژی را کار هر روز هر کس سازید

سازمان استراتژی محور نیازمند این است که کلیه کارکنانش استراتژی را بفهمند و کار روزمره خود را در جهت موفقیت آن استراتژی انجام دهند. برایان بیکر معتقد است به منظور اجرای استراتژی باید کارکنان را از آن مطلع سازیم. برای فهمیدن روش ارزیابی متوازن کارکنان می بایست مفاهیمی نظیر بخش بندی مشتریان، هزینه یابی متغیر و بازاریابی از طریق بانک های اطلاعاتی را بیاموزند. اغلب مدیران ارشد، یک سیستم پاداش عملکرد مبتنی بر کار گروهی را بر سیستم مبتنی بر کار فردی ترجیح داده اند. سیستم جبران خدمت مبتنی بر ارزیابی متوازن علاقه و انگیزه کارکنان را در همه ابعاد و عناصر استراتژی ارتقا و تقاضای آن ها را جهت کسب آگاهی و اطلاعات در زمینه سنجه های مورد عمل در روش ارزیابی متوازن افزایش داده به این ترتیب استراتژی کار هر روز هر کس شده، چرا که هر کس آن را فهمیده و برای اجرای آن انگیزه خواهد داشت.

 

اصل 4: استراتژی را به یک فرآیند مستمر تبدیل کنید.

سازمان های استراتژی محور که ارزیابی متوازن را به کار بسته اند فرآیندی به منظور مدیریت بر استراتژی مطرح کرده اند. این فرآیند، مدیریت تاکتیک ها و مدیریت استراتژی را به یکدیگر پیوند می زند تا فرآیندی یکپارچه و مستمر به وجود آورد. در جریان پیاده سازی استراتژی سه موضوع مهم پدیدار شده است:

1-سازمان ها مرتبط کردن استراتژی به فرآیند بودجه بندی را آغاز کرده اند. شرکت ها دریافته اند که دو نوع بودجه مورد نیاز است. یک بودجه استراتژیک و یک بودجه عملیاتی.

2-ابداع یک جلسه مدیریت ساده به منظور بررسی استراتژی: برای حمایت از این فرایند (بند 1) سیسم های بازخورد سیستم گزارشگری باز ایجاد شده اند که نتایج را در اختیار هر کسی در سازمان قرار می دهد.

3-فرآیندی برای یادگیری و سازگار سازی استراتژی بوجود آمده است.

 

اصل 5- تحول را از طریق رهبری مدیریت ارشد به حرکت درآورید.

اگر رهبران سازمان، رهبرانی غیر فعال باشند، تحول رخ نخواهد داد، استراتژی پیاده نخواهد شد و فرصت برای عملکردی موفقیت آمیز بوجود نخواهد آمد. ارزیابی متوازنی است که صرفا به چشم یک پروژه ارزیابی به آن نگاه نشود بلکه یک پروژه تحول باشد. تجربه نشان داده است که مهمترین تک شرط موفقیت تعلق و مشارکت تیم مدیریت ارشد است. استراتژی مستلزم کار گروهی برای تحول است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی