شرکت تدبیر انرژی امید

شرکت تدبیر انرژی امید
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۳ ب.ظ

تدارکات الکترونیکی: خرید در اینترنت

تدارکات الکترونیکی: خرید در اینترنت

 

در چند سال اخیر، پیشرفت های فن آوری اطلاعات، چهره فرایند بازاریابی B2B را تغییر داده است. خرید برخط که به آن "تدارکات الکترونیکی" نیز گفته می شود، به سرعت در حال رشد است.

شرکتها به روشهای مختلفی می تواند تدارکات الکترونیکی را به کار گیرند. می توانند وب سایت اختصاصی شرکت برای خرید را راه اندازی کنند. مثلاً جنرال الکتریک، شرکتی بازرگانی را اداره می کند که اعلام نیازهای خرید و انتشا ر آگهی مناقصات، شرایط مذاکره و ثبت سفارش را از طریق آن انجام می دهد. یا شرکت می تواند اکسترانتی را راه اندازی کرده و آنرا با تأمین کنندگان کلیدی مرتبط نماید. به عنوان نمونه می توان دسترسی هایی در سیستم دِل و آفیس دیپوت ایجاد کرد تا خریداران شرکت بتوانند تجهیزات، مواد و لوازم مورد نیاز را به وسیله آن خریداری کنند.

بازاریابان B2B می توانند با ایجاد وب سایتهای زیبا و قابل استفاده، مشتریانی که دوست دارند اینترنتی خرید کنند را یاری نمایند.

تدارکات الکترونیکی، دسترسی خریداران به تأمین کنندگان جدید را فراهم کرده، هزینه های خرید را کاهش داده و پردازش و تحویل سفارش را تسریع کرده است. در مقابل، بازاریابان تجاری هم می توانند با برقراری ارتباط برخط با مشتریان، اطلاعات بازاریابی را در اختیارشان قرارداده، محصول و خدمات را به فروش رسانده، از مشتریان پشتیبانی به عمل آورده و روابط با مشتریان را بهبود بخشند.

 

تدارکات الکترونیکی B2B ، مزایای بسیاری دارد. اول اینکه با کاهش هزینه معاملات، فرایند خرید را برای خریدار و فروشنده کارآمد می کند. برنامه های خرید تحت وب، کاغذ بازی که در فرایند درخواست و خرید سنتی وجود دارد را از بین می برند. مطالعه ای که اخیراً انجام شده نشان داد که تدارکات الکترونیکی، هزینه های درخواست تا سفارش را به طور متوسط 58 درصد کاهش می دهد.

تدارکات الکترونیکی، زمان بین سفارش و تحویل را هم کاهش می دهد. صرفه جویی در زمان، علی الخصوص برای شرکت هایی که با چندین تأمین کننده برون مرزی سر و کار دارند، بسیار مهم است. شرکت آداپتک، که یکی از عرضه کنندگان مشهور تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات می باشد، با استفاده از یک شبکه اکسترانت، تأمین کنندگان چیپهای کامپیوتری مورد نیازش که در تایوان قرار دارند را به صورت یک خانواده مجازی در آورده است. پیامهای آداپتک، ظرف چند ثانیه از دفتر مرکزی شرکت به همکاران آسیایی می رسد و بدین ترتیب آداپتک موفق شد زمان بین سفارش تا تحویل را از 16 هفته به 55 روز کاهش دهد؛ که به همین میزان نیز برای شرکتهای تأمین کننده سودمند بوده است.

بالاخره اینکه تدارکات الکترونیکی، علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، باعث شده مسئولین خرید با فراغ بال بتوانند بر مسائل راهبردی تر متمرکز شوند. از نظر بسیاری از متخصصان خرید، انجام کارها به صورت برخط به معنی کاهش کاغذبازی و دیگر کارهای پرزحمت بوده و بدین ترتیب می توانند وقت بیشتری را صرف مدیریت انبار کرده و با تأمین کنندگا ن، خلاقانه همکاری کرد. مدیر عامل اچ پی می گوید: "کلید حل مشکل این است. می توانید کارمندان را بر کارهای دارای ارزش افزوده متمرکز کنید. حالا متخصصین خرید می توانند منابع مختلفی پیدا کرده و با تأمین کنندگان در راستای کاهش هزینه ها و تولید محصولات جدید همکاری کنند."

استفاده روز افزون از تدارکات الکترونیکی، مشکلاتی نیز بوجود آورده است. مثلاً با اینکه وب امکان به اشتراک گذاری اطلاعات را برای خریداران و تأمین کنندگان فراهم کرده و حتی آنها می توانند با هم در طراحی محصول نیز همکاری کنند، اما ممکن است باعث از بین رفتن روابط چندین ساله تأمین کننده-مشتری نیز بشود. امروزه بسیاری از شرکتها، در وب بدنبال تأمین کنندگان بهتر هستند.

تدارکات الکترونیکی، به طور بالقوه امکان بروز فاجعه های امنیتی را نیز ایجاد کرده است. با وجود اینکه با استفاده از رمزنگاری ابتدایی می توان محیط امن لازم برای ارسال نامه های الکترونیکی و بانکداری خانگی را فراهم کرد، اما هنوز هم محیط امن مورد نیاز برای برهمکنشهای سرّی تجاری در دسترس نیست. شرکتها، میلیونها دلار برای تحقیقات در زمینه استراتژیهای دفاعی خرج می کنند تا نفوذگران را هرچه بیشتر محدود کنند. مثلاً سیسکو سیستمز، نوع روترها، فایروالها و رویه های امنیتی که همکارانش باید برای امن کردن اکسترانت بکار برند را مشخص کرده است. در واقع این شرکت بعضی اوقات پا را از این هم فراتر می گذارد و مهندسین امنیتی خودش را به محل شرکت همکار می فرستد تا به بررسی وضعیت دفاعی او پرداخته و مسئولیت او در مشکلات امنیتی که از کامپیوترها ناشی می شود را به عهده بگیرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی