شرکت تدبیر انرژی امید

شرکت تدبیر انرژی امید
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
جمعه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۴۵ ب.ظ

شرایط مشمول اخذ تخفیف از فروشندگان

شرایط مشمول اخذ تخفیف از فروشندگان

 

الف)تخفیفات ناشی از نوع پرداخت

1-تخفیف پرداخت فوری یا نقدی:

تخفیفات تجاری از لیست قیمت داده شده توسط تولید کننده و عمده ­فروش به خرده ­فروش بدست آمده و با توجه به سیاست­ها و خط­ مشی­های موجود در هر یک از کارخانجات و یا شرکت­ها متفاوت است. تخفیفات نقدی همان کاهش­ هایی در قیمت هستند که توسط طلبکار به بدهکار داده می­ شود. این تخفیفات برای پرداخت­ های سریع در نظر گرفته می­ شوند و هدف اصلی آن دریافت وجه کالای فروخته شده در کمترین زمان توسط فروشنده می­باشد.


2-تخفیف روش پرداخت ترجیحی:

برخی از خرده­ فروشان (بخصوص خرده­ فروش­های کوچک با حاشیه سود کم)، به منظور اجتناب از هزینه ­های انجام معامله بوسیله کارت اعتباری؛ پیشنهاد پرداخت نقدی و دریافت تخفیف را به مشتریان خود می­ دهند.

3-تخفیف پرداخت جزئی:

همانند تخفیف تجاری؛ این نوع تخفیف برای زمانی که فروشنده خواستار جریان پول نقد یا نقدینگی است، استفاده می­ شود. اما یافته­ ها نشان می­دهد که خریدار نوعا قادر به دیدن ضرب­ الاجل تخفیف مطلوب خود نیست. یک تخفیف جزئی برای هر نوعی از پرداخت توسط خریدار تا حدی به جریان پول نقد فروشنده کمک می­ کند.


4-تخفیف فصلی:

این همان کاهش قیمتی است که در اثر قرار گرفتن فروش در یک دوره کسادی و سکون بازار اتفاق می­ افتد.

 

ب)تخفیفات ناشی از تجارت

هرگاه میان یک تولیدکننده و خریدار که ممکن است توزیع­ کننده کالای مذکور باشد، روابط تجاری خاصی وجود داشته باشد و تولیدکننده بخواهد به منظور کمک به توزیع­ کننده، تسهیلات فوق ­العاده ­ای منظور نماید؛ تخفیف تجاری ارائه می ­نماید. از طرف دیگر از تخفیف تجاری زمانی استفاده می ­شود که تولیدکننده نتواند با همان هزینه ­های توزیع نسبت به توزیع کالا اقدام نماید، بنابراین جهت جلوگیری از هزینه­ های بیشتر و با دادن تخفیف تجاری از قدرت توزیع فروشندگان خود در مناطق مختلف استفاده می­ کند.

1-تخفیف در نتیجه چانه­ زنی:

چانه ­زنی موقعیتی است که فروشده و خریدار برای قیمتی پایین­ تر از قیمت اصلی درخواستی مذاکره می ­کنند.

2-تخفیف تجاری:

تخفیف تجاری (یا وابسته به شغل و پیشه) پرداخت ­هایی است که به اعضای کانال توزیع برای انجام برخی کارها انجام می­ شود از قبیل انبارداری و طبقه ­بندی سهام. برای مثال 5/12/20 نشان­ دهنده یک تخفیف 20% برای انبارداری محصول، یک تخفیف اضافی 12% برای حمل محصول و یک تخفیف اضافی 5% برای پیش بردن طبقه ­بندی سهام. تخفیفات تجاری اغلب به صورت ترکیبی از چند چیز هستند تا یک سری از وظایف و عملکردها را شامل شوند. این نوع تخفیف بیشتر در صنایعی متداول است که خرده ­فروشان اکثریت قدرت کانال توزیع را در دست دارند و همچنین  برای تلاش در افزایش سطح فروش از جانب تامین­کنندگان از این نوع تخفیف استفاده می­ شود.

3-تخفیف نرخ تجاری:

این نوع تخفیف که گاهی تخفیف تجاری نیز خوانده می ­شود، پیشنهادی است که بجای کاربر نهایی از سوی فروشنده به خریدار برای اهداف تجارت یا فروش داده می­شود. برای نمونه ممکن است که یک داروساز پیشنهاد تخفیف برای داروهای خارج از سهام؛ به پزشکی که داروها را برای مریضان خود می ­خرد، بدهد. فروشنده تامین­ کننده تجارت یک لیست کلی از قیمت­ ها به­ازای هر نفر و پیشنهاد تخفیف تجاری برای هر نوع مشتریان را خواهد داشت.

4-تخفیف برگشتی:

نوعی از تخفیف یا اعتبار مفروض برای بازگرداندن یا عودت چیزی است. کالای مرجوعی ممکن است ارزش پولی کمی داشته باشد، همانند نسخه ­ای قدیمی از یک کالا که در حال خرید نسخه جدیدتر آن هستیم و یا امکان باارزش بودن فروش آن بعنوان کالای دست دوم. فروشندگان این نوع تخفیف را بعنوان تخفیف مفروض دوست دارند که مجانی نبوده و خود ارزشی برای آینده است و باعث آسان­تر کردن مذاکره می ­شود. خریداران برای چیزهایی که زمان زیادی است که استفاده نمی ­شوند، در زمینه گرفتن ارزش برتری دارند.

 

پ)تخفیفات ناشی از مقدار

تخفیفی است که متناسب با حجم خرید کالا در نظر گرفته می­ شود و رابطه­ای با نسبت ارزش خرید ندارد. فروشنده با ارائه این نوع تخفیف سعی بر این دارد تا به اهدافی از قبیل کاهش هزینه ­های بازاریابی(به دلیل کاهش دفعات فروش) و هزینه­ های تولیدی(افزایش تولید منجر به استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت­ های خالی کارخانه می ­شود) برسد. لازم به ذکر است که خریدار باید به سیاست و خط ­مشی انبار شرکت خود توجه داشته باشد، زیرا خرید عمده باعث بالا رفتن هزینه نگهداری شده و همچنین زیان حاصل از ضایعات باعث بالا رفتن قیمت تمام­شده کالا می­ شود.

1-تخفیف ناشی از خرید تجمعی:

کاهش قیمتی است که بر پایه مقدار خرید در یک دوره زمانی تنظیم می­ گردد. انتظار این است که آنها یک تغییر ضمنی در هزینه را تحمیل کرده و بدین وسیله خریدار را در برابر فروشنده ضمانت کنند.

2-تخفیف ناشی از خرید غیرتجمعی:

کاهش قیمتی است که بر پایه مقدار خرید در یک بار سفارش می ­باشد. انتظار این است که آن ها برای یک سفارش خرید بزرگتر تشویق شوند، بنابراین باعث کاهش هزینه صدور صورت­ حساب، پر کردن سفارش، حمل و نقل و همچنین پرسنل فروش می ­شود.

3-تخفیف وابسته به دامنه ­های مشخص:

یک شکل انتهایی تخفیف مقداری وقتی است که در داخل یک دامنه مقداری، قیمت­ ها به مقدار بستگی ندارد:

- اگر کسی بخواهد کمتر از حداقل مقدار مشمول دامنه خرید کند، باید به اندازه حداقل مقدار دامنه بپردازد.

- اگر کسی بخواهد بین دو پیشنهاد ثابت خرید کند، باید به اندازه حداکثر مقدار دامنه بپردازد.

اینها همچنین برای موردی که یک خدمت منتسب به مقدار در واحد زمان صورت می ­گیرد، بکار برده می ­شوند. این یک نوع بلیط استفاده از یک سرویس نامحدود در طول یک روز است، جایی که یک نفر می ­تواند تشخیص دهد که برود یا برگردد؛ باید دوباره بهای آن را بپردازد. در مورد دوره­ های بلندمدت، مشهود است که یک نفر می ­تواند بدون پرداخت دوباره، برود و دوباره بازگردد.

 

ت)تخفیفات بر اساس ویژگی ­های مشتری

1-تخفیف برای مشتریان ناتوان:

یک نوع تخفیف است که به مشتریانی که به نوعی ناتوان در نظر گرفته می­ شوند، پیشنهاد داده می­ شود.

2-تخفیفات آموزشی و دانشجویی:

این نوع از کاهش قیمت به موسسات آموزشی؛ معمولا دانشجویان و احتمالا مربیان و کارمندان ستادی موسسات نیز اعطا می­ شود. هدف ارائه ­دهندگان این است که برای بخاطر ماندن در ذهن خریدار برندی ایجاد کنند یا برای ساخت محصولی آشنا در ذهن خریدار بعد از فارغ ­التحصیلی است که در نتیجه، آن مشتری برای خود و یا کارمندانش محصولی شبیه به آن را خریداری کند.

3-تخفیف ویژه کارکنان:

تخفیفی است که شرکت به کارمندان خود در قبال خرید محصولاتش می­ دهد.

4-تخفیف ویژه نیروهای نظامی:

تخفیفی است که به مشتریان یا اعضای سابق سرویس نیروی نظامی پیشنهاد می­ شود. انواع تخفیفات نیروهای نظامی عبارتند از: نیروی وظیفه فعال ارتش، جانبازان، پرسنل بازنشسته ارتش و همسران ارتشی یا وابستگان.

5-تخفیفات سنی:

تخفیف کودک: تخفیف یا سرویس مجانی برای کودکان کمتر از یک سن مشخص.

تخفیف افراد جوان: تخفیف برای افرادی که نه کودک هستند نه مشغول به تحصیل­اند.

تخفیف افراد بزرگتر: تخفیفی است که برای افراد بیش از سنی خاص دارند یا در مراحل بالایی هرم سنی هستند.

6-تخفیف ویژه دوستان فروشنده:

این نوع تخفیف نگرشی است که به صورت کلیشه­ ای در کشورهای مختلف تقلید می ­شود، با گفتن جملاتی از قبیل "قیمت این کالا به این میزان است، ولی برای شما فلان قدر حساب می­ کنم".

7-تخفیف افراد بومی:

تخفیفی است که در مقاصد گردشگری رایج می ­باشد و برای کسانی است که بومی بودن خود را اثبات کنند.

تخفیف تبلیغاتی: نوعی از کاهش قیمت است که به خریداری که نوعی فعالیت تبلیغاتی انجام داده باشد، اعطا می­ گردد.

تخفیف دلالی: از دیدگاه تولیدکننده، هر دلالی با هزینه پرداخت شده شبیه تخفیف تبلیغاتی است. این تخفیف معمولا بر پایه درصدی از فروش ایجاد شده بوسیله دلال است. 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی